Home Artikel “Buren Lange Schouwenstraat en Dellestraat houden petitie tegen sluikverkeer”

“Buren Lange Schouwenstraat en Dellestraat houden petitie tegen sluikverkeer”

2144

Buurtbewoners van de Dellestraat en de Lange Schouwenstraat plannen een petitie tegen het veelvuldige sluikverkeer in hun straat. Dat is een gevolg van de wegenwerken op de N72 door Ter Donk. Volgens Open VLD gaat het vooral om Zonhovenaren die pendelen tussen Ter Donk en de Halveweg, en is tijdelijke overlast helaas moeilijk te voorkomen.

“Ik heb het even geteld,” aldus oppositieraadslid Lieve Mallants (N-VA) maandagavond op de gemeenteraad in Zonhoven. “Op tien minuten tijd kwamen er al 165 voertuigen door de Dellestraat. “Het is dus duidelijk een sluipweg geworden, sinds de wegenwerken op Ter Donk begonnen zijn.” Zij vroeg extra maatregelen zoals wegversmallingen, drempels of elektronische borden. “We moeten meer investeren in verkeersveiligheid.” De omleidingsroutes kunnen volgens haar ook herbekeken worden. Ze wees er op dat buurtbewoners van de lokale verbindingswegen een petitie aan het voorbereiden waren.

Schepen van mobiliteit Frederick Vandeput (Open VLD) dankte voor enkele constructieve suggesties. “Wel is duidelijk dat veel inwoners van de Halveweg en Ter Donk pendelen tussen de lokale handelaars. De sterke band tussen beide deelgemeenten hebben we misschien wat onderschat. En ja, er is natuurlijk tijdelijke overlast in de Dellestraat, de Lange Schouwenstraat en de Beskensstraat. De werken worden uitgevoerd op een erg drukke gewestweg. Het doorgaande verkeer van Hasselt richting Heusden wordt wel duidelijk omgeleid via de Omleidingsweg en de E314. De signalisatie is na enkele suggesties van de omwonenden trouwens al wat aangepast.”

Eén van de gevaarlijkste punten

Schepen Bram De Raeve (Open VLD) vond het nogal bizar dat de oppositie hen verweet te weinig aan verkeersveiligheid te doen. “Deze werken zijn net bedoeld, om één van de gevaarlijkste punten van Limburg aan te pakken.” Dat werken tijdelijke hinder met zich meebrengen, vond ook hij onvermijdelijk. Schepen Johan Schraepen (Open VLD) trad hem bij. “Trouwens ook in de Dellestraat is in het verleden geïnvesteerd met bijvoorbeeld een gescheiden fietspad en een verkeersplateau.” Burgemeester Johny De Raeve (Open VLD) vond dat N-VA met haar voorstellen de last wil verschuiven naar andere straten. “Willen jullie het verkeer via andere omleidingen dan naar de Hortstraat? En wat als ze daar dan een petitie gaan houden?”

Veel spookrijders

Raadslid Lieve Mallants (N-VA) besloot dat ook met digitale borden, zoals de smileys al veel bekomen kan worden. Ze stelde voor om die vaker in te zetten, op de lokale wegen die last hebben van het sluikverkeer. Steven Reynders (Groen) had nog suggesties bij de signalisatie. “Ik kom toch elke week een paar spookrijders tegen in de werfzone van de Wijerstraat N72. Blijkbaar schort er daar toch iets? En controleert de politie wel voldoende?” Schepen Johan Schraepen (Open VLD) herinnerde aan het grote verbodsbord dat aan het begin van de werken staat. “Als je dan nog doorrijdt, ligt de verantwoordelijkheid eerder bij de bestuurder. Overigens heeft de politie wel degelijk al enkele PV’s uitgeschreven ter hoogte van de wegenwerken.”